Hervormde Gemeente Biervliet, IJzendijke & Hoofdplaat

Welkom op onze website Welkom op onze website

Welkom op de website van de Hervormde gemeente Biervliet-IJzendijke-Hoofdplaat.

U mag ons typeren als midden-orthodoxe gemeente binnen de Protestantse Kerk in Nederland. Wij zijn niet gefuseerd met een gereformeerde kerk daar die in ons werkgebied niet aanwezig is. Ons “zorggebied” omvat de dorpen Biervliet, IJzendijke en Hoofdplaat met het bijbehorende buitengebied.
Onze gemeente telt zo’n 430 doop- en belijdende leden.

Eenieder die zich bij ons thuis voelt, ongeacht afkomst of gezindte, is welkom.
Met erkenning en eerbiediging van de onderlinge verschillen willen wij eenheid uitstralen en zichtbaar zijn in dit deel van West Zeeuws-Vlaanderen.
Dit doen wij om gehoor te geven aan de Bijbelse oproep om één gemeente van Christus te zijn.

Onze gemeente had tot november 2022 een 40% predikantsplaats. Heden zijn wij vacant en  hebben ds.Jacqueline .Geerts van de Protstantse Gemeente "De Verbinding"van Schoondijke als consulent,,Diverse vaste voorgangers uit de regio gaan voor in onze diensten, mannen en vrouwen. Er wordt afwisselend gekerkt in Biervliet en IJzendijke. Wij vieren 4 tot 6 maal per jaar het Heilig Avondmaal. Toegankelijk voor eenieder die dat wil, zo ook kinderen. Er wordt doorgaans gelezen uit de Nieuwe Bijbelvertaling en gezongen uit het Nieuwe Liedboek. Naast de bekende hoogtijdagen is er in onze plattelandsgemeente een vaste plaats voor de Hemelvaartsviering (oecumenisch) en voor Biddag en Dankdag voor gewas en arbeid. Bij gelegenheid drinken wij gezamenlijk koffie na de dienst.

Ook onze gemeente vergrijst sterk en er zijn doorgaans geen kinderen in de dienst. Wel met Kerst en Pasen. Dan ondersteunen zij de liturgie met spel en zang. Voor kinderen is er altijd een opvangplaats buiten de kerkzaal beschikbaar.

In Biervliet biedt onze gemeente ook onderdak aan de RK-parochianen, mede mogelijk vanwege de jarenlange oecumenische contacten binnen dit dorp.
De Mauritskerk te IJzendijke wordt beheerd door een stichting. Wij huren deze kerk 2 maal per maand een zondagochtend voor de eredienst. Sinds februari 2017 biedt de stichting ook onderdak aan de parochianen van IJzendijke. Zo houden we samen dit bijzondere monument mede in stand.

Voor huur van de kerk (Biervliet) of het zaaltje in het naastgelegen Trefpunt neemt u contact op met onze rentmeester/koster dhr. Dennie de Putter 0115-441524.

Voor de kerk in IJzendijke zie www.mauritskerkijzendijke.nl of G.L.J.van Noort                      0117-301968
Wij houden kerkdiensten in Biervliet de 2e en 4e de zondag.
In IJzendijke de 1e en 3e zondag.
In Hoofdplaat zijn geen diensten meer.